Referanse App og nettside

fnugg

fnugg er en tjeneste som leverer vær- og føremeldinger fra over 100 norske alpinanlegg. Året appen ble lansert økte omsetningen av heiskort med 5 prosent - tidenes sterkeste vekst.

Utfordringen

Alpinanleggenes Landsforening ga Making Waves i oppdrag å utvikle en tjeneste for vær- og føremeldinger fra alle alpinanlegg i Norge som er medlemmer av foreningen. Målet var å samle alle norske vinterdestinasjoner gjennom én oversiktlig tjeneste, og på den måten skape entusiasme rundt de fantastiske alpinstedene landet vårt har å tilby.

Vår tilnærming

fnugg er utviklet gjennom en smidig design- og utviklingsprosess. Vårt utviklingsteam jobbet tett sammen med kunden, Alpinanleggenes Landsforbund, og etablerte også en referansegruppe bestående av folk som jobber på alpinanlegg rundt om i landet. Gjennom en kontinuerlig dialog med referansegruppen, prototyping og testing arbeidet vi frem produktet bit for bit. Utviklingsprosessen ble dokumentert på en blogg, der vi fikk løpende innspill fra sluttbrukerne – skikjørerne selv.

fnugg gir deg oppdaterte snøforhold, værmelding, løypekart, åpne heiser og løyper, veibeskrivelse og informasjon om ulike anlegg og terrengparker. Vi har også funnet ut hvilke anlegg som har mest sol og snø for deg.

Snøforhold på alle plattformer

Du finner fnugg som native-app til iOS og Android, og appen fungerer på alle flater. fnugg finnes også som webløsning på www.fnugg.no. fnugg videreutvikles fortløpende basert på behovene til brukerne, og tilbyr også et åpent grensesnitt (API) for dem som ønsker å bruke dataene i egne digitale løsninger.

Gjør det lett å velge destinasjon

yr.no er en pålitelig kilde til været, men er ikke tilpasset behovene til skikjørere. Parallelt med å bygge en app for forbrukerne utviklet vi derfor en innrapporteringstjeneste for løypemannskap, der de selv kan legge inn data om snømengde og temperatur. Dataene her blir kombinert med data fra yr.no gjennom et eget fnugg-API.

Resultater

fnugg ble lansert i tredje kvartal 2015. Samme år som fnugg ble lansert økte salget av heiskort ved norske alpinanlegg med 55 millioner kroner. Det tilsvarer en økning på 5 prosent. Antallet besøk ved alpinanleggene økte med 200.000.

Camilla Sylling Clausen CEO Association of Alpine Resorts

Omsetningen av heiskort økte med 5 prosent, og det er all time high. Vi er helt sikre på at fnugg har bidratt til dette.

Har du spørsmål om dette caset?

Trine Harnes

Client Director, Client Operations

+47 911 10 938
moc.sevawgnikam@senrah.enirt